zondag 12 mei 2013

In mijn element

Een wolk van stilte.
Door de wind voortgestuwde watermoleculen.
Hoog boven berg en bos vecht een druppel zich los.
Nadert de grond en slaat kapot op een rots.
Druppel langs me heen, huppel over steen.
We komen langs blad en stam dalend aan de voet bijeen
en hebben een adempauze.

Sijpel naar de waterkant en neem een diepe duik.
In de beek die leven geeft aan alles in en om haar,
zwem ik in de morgen, wij twee zorgen voor elkaar.
Met een stijlvolle slalom vloei ik van de helling.
Nu volop stijl en daarom kom ik in een stroomversnelling.
Kom we kolken als wolken in een vlaag westenwind.
Verdwijn met mij ondergronds: een donker waterlabyrint.

Honderd veertien meter lager kom ik pas tevoorschijn.
Absorbeer de warmte, omarm de zonneschijn.
Twijfel bij een waterval, maar rol over de rand.
Hoe ik vocht op mijn tocht naar laaggelegen land.
Hoe ik wrijf met mijn stroomlijnen langs alle dijken.
Waar schepen ploegend op m’n rug bestemmingen bereiken.
Langs een lange pier waar met plezier naar voorn wordt gevist.
Tot onderin de delta waar ik mij in tweeën splits.

Tijd om nu elk onze eigen weg gaan,
Tot ons wederzien beneden in de grote oceaan.
Waar ik liggend op mijn buik, op mijn plank op je wacht
en je tot golf wordt gevormd door kinetische kracht.

Breng mij in beweging.
In mijn element.
Draag mij op je rug
en weer terug op de wind.


(vrij werk)