zondag 12 mei 2013

De ontdekking (deel 2)

We hadden de smaak te pakken.
‘Westwaarts, Piet!’ riepen we in koor.
Grommend spoot de motorboot voorbij de kop van Zuid.
De horizon vulde zich met geometrische vormen.
Dikbekabelde kranen speelden Tetris voor gevorderden.
‘Oh nee.’ zuchtte ze ‘Roest is zó 2008.’

Op de Heijplaat stonden jongelui
met meterbrede mappen hun pauze weg te paffen.
In de hal van RDM lag een oude foto van een boot.
En in kleur: de elementen, ingebed in glas en lood.
‘Het is hier bijna pittoresk.’ Ze wees naar de vierde toren.
‘Apostolistisch, katholiek, gereformeerd en hervorrumd.’
Klonk vanuit een volkse voortuin.

Het muziekpaviljoen zong vergane glorie.
We volgden muurschilderingen naar een overwoekerd spoor.
Achter het groen werd gehesen en geheveld.
‘Vertel me wat je ziet’ kreeg ik gefluisterd in mijn oor.
Ik schraapte mijn keel en riep: ‘Arbeid!’

De boot was er nog niet
dus besloten we te wachten.
De klok liep tien minuten voor.
Misschien wel twintig jaar achter.