zondag 12 mei 2013

De ontdekking (deel 1)

Lusteloos lag ze op de bank haar lot te overpeinzen.
‘Ga je mee?’ Vroeg ik.
Er kwam beweging in de bos dreadlocks.
‘Waarheen?’
‘Op ontdekkingsreis.’

We kozen het troosteloze afstapje onderaan de boompjes
om de omgeschopte blokkendoos vaarwel te wuiven.
De steiger leek een Mondriaan,
de kapitein een Piet.
Ik gaf haar mijn camera en de opdracht:
‘Schiet op alles wat je ziet!’
‘Vanaf nu of zo meteen?’
De Willemsbrug dook een boog
over onze hoofden heen.
Een lijnenspel ontvouwde zich achter het Noordereiland.

We trokken een V door het kabbelende nat.
Voorbij de pot pindakaas richting grofsmelterij,
waar op de gevel ‘Feijenoord’ nog F, lange IJ.
Een rij flats marcheerde eensgezind
langs de kade op ons af.
Ze zag een Rotterdamse vlag
op de koppen van de keien aan de waterkant.
‘Zie je die lantarenpaal met zijn armen naar de hemel?’
‘Ja.’
‘Die heeft verlichting bereikt.’
Een schaterlach rolde over de versbetegelde straat.
‘Kun je mij vertellen wat je ziet? Vroeg ik haar.
‘Ambitie.’
Ik knikte.
Een luid gejuich steeg achter ons op.