zondag 12 mei 2013

Belofte aan een stad

De ochtend kruipt van de dakrand
naar het beslagen raam.
Lichtstralen spelen schaak op de keukenvloer.
Met een hoge noot fluit mijn ketel mij uit
het bed waarin ik terug ben gekropen.
Ogen open.

Rotterdam draait zich nog een keer om
en laat zich krabben door een kraan.
Ik fluister: Luister…
wij tweeën hebben nog zat in de steigers staan.

Dus ik kies mijn juiste been
en ik recht mijn rug.
Ik buig voor de dag
en de dag buigt terug.
Ik gooi mijn tofste shirt
over de rand van het bad,
onder mijn blote voeten ontwaakt de stad.

Rivieren van tegels voeren mij
Langs campus en kantoor.
Overal worden lijnen, bochten,
lucht, beton en glas vervlochten
tot dat wat Rotterdam is.
Ons hart klopt niet, maar dreunt.

Heipalen worden als naalden
in bouwplaatsen geslagen.
Haar aderen zwellen aan.
Ze zijn gevuld met lichaampjes
en voeden elk orgaan.

Belofte aan een stad:
Ik weet, je groeit voor twee.
Maar als jij wilt veranderen
dan doe ik met je mee.

(vrij werk)